Deze post gaat over licenties en de aanleiding daarvoor is dat begin deze maand Siewert & Kau heeft gekozen voor vrijwillige insolventie in Duitsland. Het bedrijf heeft op de thuismarkt schijnbaar dusdanig grote problemen dat zonder hard ingrijpen en toestemming van de rechter geen kans op overleven bestaat.
Oorzaak en status zijn voor dit artikel niet interessant. Wel interessant is de melding dat een deel van de business heel snel kon worden afgestoten zodat klanten minimale hinder ondervonden.
Wortmann
Wortmann, naast aanbieder van eigen hardware en services, heeft het beheer van alle Microsoft licenties overgenomen. De snelheid waarmee dat proces valt op. We hebben het hier over het overhevelen van accounts van wederverkopers (dat zullen vooral MSP’s zijn) van bedrijf A naar B. Daarvoor moet de softwaremaker meewerken. Dit voorval wijst erop dat ze dat kunnen en ook snel.
Natuurlijk moeten alle resellers die de licenties afnamen bij S&K zich nog aanmelden bij Wortmann, want dat wordt de nieuwe leverancier.
Er verandert niets… maar toch
Voor de daadwerkelijke gebruikers, de klanten van de resellers dus, verandert er niets. Toch kan het zijn dat daar iemand daar het nieuws heeft gevolgd en zijn leverancier opbelt met de volgende vraag. “Kan ik er van uitgaan dat als een distributeur omvalt waar jij onze licenties inkoopt het altijd zo vlekkeloos verloopt?”
Een puur theoretische vraag naar aanleiding van een uniek voorval in Duitsland? Minder dan je denkt want S&K is niet het eerste die daar dit jaar slagzij maakt.
En in Nederland?
Wie heeft iets vergelijkbaars al eens meegemaakt in Nederland. We horen alleen over het voegen van accounts door overnames en fusies. Maar dat een laag hoger in de keten iets verandert aan de leverbaarheid, tot en met het compleet wegvallen van een distributeur waardoor licenties niet meer onderhouden kunnen worden. Dat is ons onbekend.